Niki Jacobs (1978) heeft zich de afgelopen twee decennia gespecialiseerd Jiddische liederen/Joods Volksmuziek. Vanuit een diepe fascinatie voor haar familiegeschiedenis groeide uiteindelijk de passie voor de Jiddische taal en cultuur met in het bijzonder de muzikale traditie van het Jiddisch lied. Vanuit haar klassieke vocale scholing heeft Niki Jacobs zich gespecialiseerd in het zingen van Jiddische liederen. Zij studeerde aan het conservatorium, en daarnaast in London en New York bij o.a. Zalmen Mlotek en Adrienne Cooper. Niki Jacobs is een begaafd vertolker van Jiddische liederen en wordt gezien als een van de beste Jiddische zangeressen van dit moment, en is altijd op zoek naar de verbinding tussen de Jiddische traditie en het hedendaagse leven.
Door de jaren heen heeft Niki Jacobs zich keer op keer bewezen als vernieuwer en onderzoeker naar de positie van de Joodse Cultuur in haar eigen leven maar ook in het bestaan van muzikale tradities. In ’99 toen Jacobs en Jelle van Tongeren onder de naam Nikitov begonnen als een akoestisch ensemble, met als uitgangspunt Jiddische liederen te gaan combineren met de ritmes en klanken uit de Gypsy Jazz en de Oost-‐Europese volksmuziek bleek dat dit een combinatie was die vanuit een geografisch oogpunt heel vanzelfsprekend was, Roma en Joden zijn tenslotte diep aan elkaar verbonden, zowel vanwege hun maatschappelijke positie en muzikale achtergrond ofwel idioom.
Sinds 1999 heeft Nikitov talrijke optredens verzorgd in een groot aantal Europese landen en in de Verenigde Staten: Het Concertgebouw (Amsterdam), Die Gasteig, (München) Kennedy Centre, (Washington), 92Y Theater NY, (New York) en folkmuziek tempel Fono, (Budapest). Daarnaast toerden zij in 2006 (met Adam Good, Jelle van Tongeren en Jason Sypher) langs de westkust van Amerika en speelde in alle staten tussen New York en Florida. In 2007 deed de band Duitsland en Oost-‐Europa aan. In deze formatie bracht Niki Jacobs twee albums uit, Amulet (2004) en Vanderlust (2006).
Na zo ongeveer zeven jaar kwam bij Niki Jacobs de drang om dieper in te gaan op de Jiddische muzikale wortels en het Gipsy Jazz genre los te laten. In 2007 veranderde Jacobs haar koers. De Gypsy Jazz werd verlaten en Jacobs begon met het schrijven van eigen werk. Het Jiddisch bleef het uitgangspunt. Hoe verhoudt zich de Jiddische/Joodse muziek, tot de huidige muziek en maatschappij. De kernvraag was natuurlijk onderhevig aan Jacobs haar eigen muzikale ontwikkeling, idioom kennis en repertoire, maar ook gerelateerd aan haar eigen ervaring als Joodse musicus.
Jacobs verwierf grote bekendheid door haar unieke benadering van het traditionele Jiddische lied. En inmiddels staat Nikitov vooral bekend om de originele en eigen interpretaties die Jacobs en haar muzikanten aan de traditie gebonden muziek weten te geven. De emoties en de diepgang van de oorspronkelijke Jiddische teksten krijgen door Jacobs’ prachtige interpretaties een extra dimensie.
Daarnaast begon zij met het schrijven van werk in het Nederlands en Engels. Samen met bassist Jason Sypher schreef zij in New York een EP met Engels/Jiddisch talige nummer. Onder de titel Witness, een getuigenis van de breuk met Adam Good en Jelle van Tongeren. Na een tournee in NL bleek de afstand tussen New York en Haarlem tijdelijk te groot en namen Jacobs en Sypher niet zonder verdriet, afscheid van elkaar.
Met nieuw repertoire op zak en het einde van een aantal langdurige samenwerkingen was het tijd voor nieuwe muzikanten en nieuwe avonturen. Ze verliet de veiligheid van de traditie en bracht in haar voorstelling ’The Tea House Project’ alle muzikale achtergronden die ze in de afgelopen jaren bij elkaar had verzameld. ’The Tea House Project’ kreeg lovende kritieken, waaronder een 5***** recensie in de Volkskrant.
Naar aanleiding van die tournee bracht zij wederom in september 2011 in eigen beheer haar vierde album ‘Anno 1999’ uit. Met dit album bevestigt Jacobs de nieuwe weg die ze is ingeslagen. Ook dit album word vol lof ontvangen o.a. met een 4**** sterren recensie in de Volkskrant.
Vanaf dan reizen Ro Krauss, Edwin Wieringa, Emile Visser, Peter van Os en Ruud Breuls samen met Niki Jacobs langs de Nederlandse, Europese en Amerikaanse podia. Na verloop van tijd besluiten Niki Jacobs en Band om zich nog meer te verdiepen in de Jiddische taal en begint het avontuur van ‘Mamelohn’. En project waarbij alom bekende popsongs vertaald worden naar het Jiddisch, uitgevoerd op de klassieke Nikitov wijze. April 2015 volgt de release van het album en begint de tournee, langs meer dan 10 synagogen in Nederland, theaters in Wenen, Duitsland en Nederland en Belgie en Amerika. In mei 2016 reist het gezelschap af naar Amerika voor een tournee van 21 dagen met 14 concerten dwars door de VS.
Gelijktijdig, maakt, schrijft en ontwerpt Niki Jacobs samen met Pieter Jan Cramer een babyconcert dat tot op heden langs de Nederlandse theaters toert, ook daarbij wordt een CD uitgebracht. In 2017 brengen Niki Jacobs en Pieter Jan nog een nieuw album uit. Treyst, tevens de titel van hun duo voorstelling waarmee zij momenteel kleine podia aandoen.
Na de tournee in Amerika blijkt dat het tijd wordt voor een nieuwe stap. Samen met haar impresariaat Theaterbureau de mannen wordt gekeken naar een manier om ook op Nederlandse bodem de verbinding tussen het culturele Joodszijn en de liefde voor muziek een nieuwe plek te geven en vanuit die wens ontstaat de voorstelling van Cohen tot Winehouse ~ een ode aan Joodse popiconen~ . Dertig shows, in twee maanden met nét als vroeger een internationaal gezelschap en een hereniging met Jason Sypher.
Niki Jacobs, Emile Visser, Pieter Jan Cramer, Hubby Jenkins en Jason Sypher, brengen een ode aan Joodse popiconen, met ‘muzikale vertalingen’ zoals we die van Niki Jacobs gewent zijn; vol herkenning, vernieuwing, ontroering en humor. Met op 8 maart 2019 de première in het koninkgijk concertgebouw van Amsterdam.