Niki Jacobs Een biografie

Niki Jacobs (1978) heeft zich de afgelopen twee decennia gespecialiseerd Jiddische liederen/Joods Volksmuziek. Vanuit een diepe fascinatie voor haar familiegeschiedenis groeide uiteindelijk de passie voor de Jiddische taal en cultuur met in het bijzonder de muzikale traditie van het Jiddisch lied. Vanuit haar klassieke vocale scholing heeft Niki Jacobs zich gespecialiseerd in het zingen van Jiddische liederen. Zij studeerde aan het conservatorium, en daarnaast in London en New York bij o.a. Zalmen Mlotek en Adrienne Cooper. Niki Jacobs is een begaafd vertolker van Jiddische liederen en wordt gezien als een van de beste Jiddische zangeressen van dit moment, en is altijd op zoek naar de verbinding tussen de Jiddische traditie en het hedendaagse leven.

Door  de jaren  heen heeft  Niki Jacobs zich  keer op keer bewezen  als vernieuwer en onderzoeker  naar de positie van de Joodse Cultuur  in haar eigen leven maar ook in het bestaan  van muzikale tradities. In ’99 toen Jacobs en Jelle  van Tongeren onder de naam Nikitov begonnen als een akoestisch  ensemble, met als uitgangspunt Jiddische liederen te gaan combineren  met de ritmes en klanken uit de Gypsy Jazz en de Oost-­‐Europese volksmuziek  bleek dat dit een combinatie was die vanuit een geografisch oogpunt heel vanzelfsprekend  was, Roma en Joden zijn tenslotte diep aan elkaar verbonden, zowel vanwege hun maatschappelijke  positie en muzikale achtergrond ofwel idioom.

Sinds  1999 heeft  Nikitov talrijke  optredens verzorgd  in een groot aantal  Europese landen en in  de Verenigde Staten: Het  Concertgebouw (Amsterdam), Die  Gasteig, (München) Kennedy Centre,  (Washington), 92Y Theater NY, (New York)  en folkmuziek tempel Fono, (Budapest). Daarnaast  toerden zij in 2006 (met Adam Good, Jelle van Tongeren  en Jason Sypher) langs de westkust van Amerika en speelde  in alle staten tussen New York en Florida. In 2007 deed de  band Duitsland en Oost-­‐Europa aan. In deze formatie bracht Niki  Jacobs twee albums uit, Amulet (2004) en Vanderlust (2006).

Na  zo ongeveer  zeven jaar kwam  bij Niki Jacobs de  drang om dieper in te  gaan op de Jiddische muzikale  wortels en het Gipsy Jazz genre  los te laten. In 2007 veranderde  Jacobs haar koers. De Gypsy Jazz werd  verlaten en Jacobs begon met het schrijven  van eigen werk. Het Jiddisch bleef het uitgangspunt.  Hoe verhoudt zich de Jiddische/Joodse muziek, tot de huidige  muziek en maatschappij. De kernvraag was natuurlijk onderhevig aan  Jacobs haar eigen muzikale ontwikkeling, idioom kennis en repertoire,  maar ook gerelateerd aan haar eigen ervaring als Joodse musicus.

Jacobs  verwierf  grote bekendheid  door haar unieke benadering  van het traditionele Jiddische  lied. En inmiddels staat Nikitov  vooral bekend om de originele en eigen   interpretaties die Jacobs en haar muzikanten  aan de traditie gebonden muziek weten te geven.  De emoties en de diepgang van de oorspronkelijke Jiddische  teksten krijgen door Jacobs’ prachtige interpretaties een extra  dimensie.

Daarnaast  begon zij met  het schrijven van  werk in het Nederlands  en Engels. Samen met bassist  Jason Sypher schreef zij in New  York een EP met Engels/Jiddisch talige  nummer. Onder de titel Witness, een getuigenis  van de breuk met Adam Good en Jelle van Tongeren.  Na een tournee in NL bleek de afstand tussen New York  en Haarlem tijdelijk te groot en namen Jacobs en Sypher  niet zonder verdriet, afscheid van elkaar.

Met  nieuw  repertoire  op zak en het  einde van een aantal  langdurige samenwerkingen   was het tijd voor nieuwe muzikanten  en nieuwe avonturen. Ze verliet de veiligheid  van de traditie en bracht in haar voorstelling  ’The Tea House Project’ alle muzikale achtergronden  die ze in de afgelopen jaren bij elkaar had verzameld.  ’The Tea House Project’ kreeg lovende kritieken, waaronder  een 5***** recensie in de Volkskrant.

Naar  aanleiding  van die tournee  bracht zij wederom  in september 2011 in  eigen beheer haar vierde  album ‘Anno 1999’ uit. Met  dit album bevestigt Jacobs de  nieuwe weg die ze is ingeslagen.  Ook dit album word vol lof ontvangen  o.a. met een 4**** sterren recensie in  de Volkskrant.

Vanaf  dan reizen  Ro Krauss, Edwin  Wieringa, Emile Visser,  Peter van Os en Ruud Breuls   samen met Niki Jacobs langs de  Nederlandse, Europese en Amerikaanse  podia. Na verloop van tijd besluiten  Niki Jacobs en Band om zich nog meer te  verdiepen in de Jiddische taal en begint het  avontuur van ‘Mamelohn’. En project waarbij alom  bekende popsongs vertaald worden naar het Jiddisch,  uitgevoerd op de klassieke Nikitov wijze. April 2015  volgt de release van het album en begint de tournee, langs  meer dan 10 synagogen in Nederland, theaters in Wenen, Duitsland  en Nederland en Belgie en Amerika. In mei 2016 reist het gezelschap  af naar Amerika voor een tournee van 21 dagen met 14 concerten dwars  door de VS.

Gelijktijdig,  maakt, schrijft  en ontwerpt Niki  Jacobs samen met Pieter  Jan Cramer een babyconcert  dat tot op heden langs de Nederlandse  theaters toert, ook daarbij wordt een CD  uitgebracht. In 2017 brengen Niki Jacobs en  Pieter Jan nog een nieuw album uit. Treyst,  tevens de titel van hun duo voorstelling waarmee  zij momenteel kleine podia aandoen.

Na  de tournee  in Amerika blijkt  dat het tijd wordt  voor een nieuwe stap.  Samen met haar impresariaat  Theaterbureau de mannen wordt gekeken  naar een manier om ook op Nederlandse  bodem de verbinding tussen het culturele Joodszijn  en de liefde voor muziek een nieuwe plek te geven  en vanuit die wens ontstaat de voorstelling van Cohen   tot Winehouse ~ een ode aan Joodse popiconen~ . Dertig shows,  in twee maanden met nét als vroeger een internationaal gezelschap  en een hereniging met Jason Sypher.

Niki  Jacobs,  Emile Visser,  Pieter Jan Cramer,  Hubby Jenkins en Jason  Sypher, brengen een ode  aan Joodse popiconen, met ‘muzikale  vertalingen’ zoals we die van Niki Jacobs   gewent zijn; vol herkenning, vernieuwing, ontroering  en humor. Met op 8 maart 2019 de première in het  koninkgijk concertgebouw van Amsterdam.